claudicatio-intermittens

Wat is claudicatio Intermittens?

Claudicatio intermittens (CI) is de medische benaming voor het klachtenpatroon dat ontstaat door gehele of gedeeltelijke verstopping in slagaders naar/in de benen.

Die verstopping is verantwoordelijk voor verminderde toevoer van bloed naar de spieren in de benen, waardoor daar zuurstoftekort ontstaat en afvalstoffen niet voldoende kunnen worden afgevoerd. Er ontstaat dan een krampachtige pijn die in ernstige gevallen lopen onmogelijk maakt.

Andere soorten chronische aandoeningen:

(Klik op onderstaande aandoeningen voor meer informatie)

Hartfalen

Claudicatio Intermittens (etalage benen)

Oncologische revalidatie

Wat doen onze therapeuten bij Claudicatio intermittens?

Het revalidatietraject van CI begint met een intake. Hierbij worden eerst de belangrijkste punten m.b.t. de medische behandeling  besproken, waarbij in kaart wordt gebracht wat u aan medische behandelingen heeft gehad en wat de gevolgen daarvan zijn.  Het belangrijkste onderdeel van de behandeling bestaat uit de zgn.

“Gesuperviseerde Looptherapie”(=GLT) Hierbij traint de u in oplopende vormen en met toenemende belasting op de loopband uw loopvermogen. Door de toenemende belasting worden er nieuwe bloedvaatjes gevormd die zich om de dichtgeslibde vaten heen een weg banen naar de spieren.

Hierdoor komt er meer bloed en meer zuurstof in de spieren en kunnen afvalstoffen beter worden afgevoerd. Ook wordt er aandacht besteed aan zgn. leefstijlveranderingen zoals gewichtsreductie, algemene conditie, consequent medicijngebruik, stoppen met roken.

De behandeling wordt volledig vergoed vanuit het basispakket van uw zorgverzekering tot een maximum van 37 behandelingen per jaar. Wel valt de behandeling onder uw eigen risico. Er is een verwijzing noodzakelijk van uw huisarts of vaatchirurg.

Onze fysiotherapeuten

Daan