Fysiotherapie bij ouderen

Wat is fysiotherapie voor ouderen?

Naarmate het ouder worden van het lichaam, neemt de kans op klachten toe en neemt de mobiliteit af. Kort gezegd: ouderdom komt met gebreken. Dat geldt zeker voor mensen die niet meer voldoende (kunnen) bewegen.

Bij het ouder worden kunt u door ziekte of ouderdomsverschijnselen verminderde kwaliteit van leven ontwikkelen, waarbij u minder zelfstandigheid ervaart in het functioneren en bewegen in het dagelijks leven. Oorzaken hiervan zijn verminderde spierkracht en conditie, hetgeen kan leiden tot stijfheid, pijn of herhaaldelijk vallen. Dit kan tevens een samenhang hebben met bepaalde ziektes.

Wat kan een fysiotherapeut voor ouderen behandelen?

Stijfheid in gewrichten

Pijn in gewrichten en spieren

Herhaaldelijk vallen

COPD en astma

Reumatische aandoeningen

Beroerte

Revalidatie na nieuwe heup of knie

Wat doet onze fysiotherpeut voor ouderen?

Samen met de fysiotherapeut wordt er op basis van uw hulpvraag gekeken hoe er afremming van dit verouderingsproces en een afname van uw klachten kan optreden. Dit kan ook in de thuissituatie plaatsvinden indien het lastig is om naar de praktijk te komen.

De fysiotherapeut kan hierbij advies geven aan eventuele partners of mantelzorgers over de behandeling, transfers, dagelijkse handelingen en hulpmiddelen. De behandeling kan bestaan uit advies over loophulpmiddelen, oefentherapie, fysieke behandeling ter pijnvermindering en functieverbetering van het bewegingsapparaat, looptraining en het in kaart brengen en verlagen van het valrisico.

Onze fysiotherapeuten bij ouderen

Joanne